Fotvård för idrottare

De som tränar mycket löpning eller precis har börjat kan lätt glömma den viktiga fotvården. Det är fötterna som tar det största smällen när du springer och promenerar flera gånger i veckan och om du inte tar hand om fötterna riskerar du framtida problem.

Förhårdnader

Att få förhårdnader är fullt normalt, majoriteten av vuxna har det på åtminstone några platser under fötterna. Problemen som kan dyka upp är om huden blir för hård och börjar tryckas in i fötterna. Då bildas en liktorn som gör väldigt ont. Det bästa sättet att undvika liktorn är att hålla fötterna mjuka. Ett fotbad två gånger i veckan rekommenderas.

 

Därtill krävs en bra och fet fotkräm som håller huden mjuk och återfuktad. Via Billigt Makeup kan du jämföra priser på olika fotkrämer hos flera butiker och få bästa priset på bästa produkten. Var inte snål mot din egen hud, krämen ska som sagt vara fet och det kostar lite extra.

 

Om du redan har tjocka förhårdnader behöver du ta bort dem. Du kan antingen välja att gå till fotvården för en behandling eller så fixar du det hemma med fotbad och ett vasst blad. Du skrapar helt enkelt bort den döda huden när den blivit mjuk av fotbadet. Var dock försiktig så du inte skär i den friska huden! Det finns speciella blad och redskap just för att behandla förhårdnader.

Hälsporre

En vanligt problem som du kan undvika. Hälsporre uppstår när du överbelastar den tjocka senan som löper under hålfoten. Smärtan kommer från senfästetet och gör det smärtsamt att gå och stå. Överbelastningen leder till en påbyggnad på hälbenet som liknas vid en sporre på en röntgen, därav namnet “hälsporre”.

 

Vanligaste anledningen till problemet är att du går och belastar fötterna för mycket samt att du har för dåliga skor. Bästa botemedlet är vila och bättre skor. Om din joggingskor blivit utnötta eller om du aldrig funderat på vad du bär på fötterna när du springer, är det dags att tänka. Du kan till och med köpa speciella inlägg formade efter just dina fötter och hur du belastar dem.

 

Under tiden du har ont ska du inte “jobba dig genom smärtan”, utan välja alternativa träningsmetoder där fötterna inte belastas lika hårt. Cykling eller simning är betydligt skonsammare mot fötterna. När du inte längre har ont ska du börja med promenader (i bättre skor!) och sakta jobba dig upp till ditt tidigare tempo.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *