Olika typer av bildäck för olika behov

Det råder inga tveksamheter kring att däcken utgör en av de viktigaste säkerhetsaspekterna på en bil. Det är ju däcken som avgör bilens greppförmåga på underlaget. Underlaget kan dock vara väldigt olika och därför finns det också olika typer av däck. Om de olika typerna av bildäck skall vi redogöra för i detta inlägg.

Sommardäck

Sommardäck skall användas när det inte är vinterväglag. Detta för att sommardäcken är optimerade för sommarväglag som ofta är varma och regniga. Sommardäcken måste ha et mönsterdjup på minst 1,6 mm för att hålla sig inom lagen och slippa böter på 1200 kr. Vid 1,6 mm mönsterdjup är däcken väldigt slitna och därför är det en allmän rekommendation att man byter däcken redan vid 3,2 mm mönsterdjup.

Vinterdäck

När det råder vinterväglag så måste man ha vinterdäck enligt lag. Rent faktiskt så innebär detta vinterdäckskrav mellan försa december och sista mars påföljande år.

Värt att veta är även att det finns två typer av vinterdäck, odubbade friktionsdäck respektive dubbdäck. Dessa två typer av vinterdäck har olika egenskaper. Friktionsdäck är lite tystare och miljövänligare jämfört med dubbdäck plus att de fungerar väldigt bra på torrt väglag. Dubbdäcken å andra sidan ger ett bättre fästa på snöiga och isiga underlag och är därför den mest populära vinterdäckstypen i de norra delarna av vårt avlånga land. För både friktionsdäck och dubbdäck gäller ett mönsterdjupskrav på minst 3,2 mm. Har man så slitna vinterdäck att mönsterdjupet understiger denna nivå så kan man få böter med 1200 kr.

Sammanfattningsvis så är det alltså viktigt att byta till däck som passar för underlaget man kör på.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *