Konditionsträning

Konditionsträning

Egentligen spelar det ingen större roll vilken typ av konditionsträning du tar dig så länge det är något du tycker om att göra och som du känner är något du vill göra oavsett väderlek. Våra kroppar är gjorda för rörelse och med dagens stillasittande arbeten blir det lätt att vi tappar bort rörelsen som vi behöver för att må bra!

Gå är enkelt – ett steg framför ett annat och så går du! För att göra det till träning kan du köpa stavar att promenera med och då aktiverar du hela kroppen i varje promenad. För en vanlig promenad behövs egentligen bara ett par sköna skor och eventuella kläder anpassade för det rådande vädret. Med musik eller någon podcast i öronen kan du gå och filosofera för dig själv eller så skaffar du dig sällskap av en annan person eller ett djur.

Springa

Att springa kan vara lika rätt och lätt som att gå. Samma princip gäller som för att gå men rörelsen blir mer framåtlutad och snabbare, andetagen blir fler och oavsett underlag är rätt skor för ändamålet viktigt. För en bra guide till att välja löpkläder kan du läsa denna artikeln som tar upp ämnet på ett lättförståeligt sätt. Springa kan du naturligtvis också göra med musik i öronen eller med ett sällskap. Träning kan löpning vara genom att springa intervaller. Upp i trappor, ner i backar, sprint mellan två lyktstolpar, det är dina förutsättningar som avgör hur du intervalltränar.

Cykla

Att ta sig fram med cykel kan tillsammans med promenader vara ett av de skonsammare sätten att röra sig för kroppen och kan rekommenderas om du har smärta i kroppen. Med cykel kommer du längre, du aktiverar hela kroppen och har din cykel bra växlar finns det egentligen inte en anledning att kliva av cykeln överhuvudtaget. På en cykel är valet av kläder och skor också av vikt, men egentligen är det enda riktigt viktiga en välsittande cykelhjälm som skyddar ditt huvud vid eventuella olyckor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *